Denna dag är livsavgörande för mig..

Mitt i allt detta har jag fått en diagnos.
Jag har fått någon slags förklaring på mitt beteende, mina ibland galna val i livet och min ständiga kamp mot mig själv. Det var ett återbesök bara, jag skulle få träffa en ny kurator och läkare.

Jag fick en papperslunta framför mig. Den var alldeles varm. Nyutskriven.
Läkaren talade om något ¨smörgåsbord med valmöjligheter¨ på behandlingar.
Pappershögen ljumnade i mina händer.
Jag skulle läsa på, fylla i formulären och frågorna och ta med dem till nästa möte denna veckan. För nu måste det gå undan. Rätt medicin och rätt terapiform. Det var till sin fördel att jag inte "drogade" eller använde något slags annat substitut för att kväva känslorna som väller fram av sjukdomen. "..Oftast så knarkade man. Eller var fast i alkoholmissbruk..." Jag har "bara" mitt hetsätande när jag tappar greppet. Men sen stämmer jag in så rysligt bra på alla symptom den ger. Tänk att ALDRIG ha blivit förstådd. Tänk att man ALLTID har kännt sig annorlunda och märklig. Sen får du läsa en text som till punkt o pricka förklarar hur du funkar. Det enda man behövde byta ut i texten var mitt egna namn istället för "man" 
Om man bara satte mitt namn i texterna så skulle man kunna skicka med luntan som en slags manual med mig.  

http://www.1177.se/Varmland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Manodepressiv-sjukdom---bipolar-sjukdom/



"När man är manisk kan man förlora omdömet och bete sig på ett sätt som skapar problem när det gäller till exempel relationer, arbete och ekonomi. När man är deprimerad kan allt kännas svårt och man kan förlora livsglädjen.."

"..Under en manisk period är det vanligt att man är överdrivet upprymd, överaktiv och har ett extremt stort självförtroende.."

"Både arv och miljö är viktiga orsaker till att man får manodepressiv sjukdom.."

"Har man släktingar med manodepressiv sjukdom är det bra om man är uppmärksam på tecken som kan tyda på att sjukdomen senare övergår i manodepressiv sjukdom..."

"Oftast är det någon stressande livshändelse, framförallt i sjukdomens tidiga skede, som orsakar en ny sjukdomsperiod......mani kan utlösas av yttre påfrestningar....långvarig stress...omgivningens sätt att reagera..."


___________________________________________________________

Symtom och diagnos

Stora variationer i hur sjukdomen utvecklas

Sjukdomsförloppet vid manodepressiv sjukdom kan se mycket olika ut för olika personer och kan även förändras med tiden.

Manier kan vara kraftiga med psykotiska symtom, så kallad bipolär sjukdom typ 1, eller lindrigare med endast lätt ökad aktivitet, så kallade hypomanier eller bipolär sjukdom typ 2. Om man får en svår mani kan man bli så uppvarvad att man tappar omdömet. Man kan också bli så aggressiv att man blir farlig för sig själv och andra.

Vid depression finns risk för självmordsförsök och självmord. Därför behöver man ofta få vård på sjukhus, medicin och vara sjukskriven under den tid det tar att tillfriskna.

Vanligen börjar sjukdomen med några depressiva episoder före den första maniska perioden. I början kan det ta tre till fyra år mellan återfallen.

Ibland förekommer så kallade blandepisoder med både maniska och depressiva symtom samtidigt. Sjukdomsepisodernas längd varierar också. En del har mycket långvariga manier och depressioner, medan andras symtom endast varar några få dagar.

De flesta som har manodepressiv sjukdom är helt utan symtom mellan sjukdomsepisoderna, medan andra har ständiga humörsvängningar eller konstanta depressiva eller maniska symtom.

Mani

Vanliga symtom i den maniska fasen är

  • förhöjd sinnesstämning
  • ökat självförtroende
  • överaktivitet
  • irritabilitet.

Ibland minskar också sömnbehovet. Andra symtom kan vara att man gör vidlyftiga ekonomiska och sexuella utsvävningar. Om man inte får behandling kan det leda till att man blir aggressiv, orolig och omdömeslös. Vid depression brukar man ha de flesta av följande symtom:

  • nedstämdhet
  • håglöshet
  • glädjelöshet
  • koncentrationssvårigheter
  • dåligt självförtroende
  • sömnbesvär
  • ökad eller minskad matlust
  • känsla av hopplöshet
  • minskad sexuell lust.

Om depressionen djupnar blir man ibland trött på livet och kan få självmordstankar. Det är viktigt att man söker hjälp, eftersom symtomen kan förvärras om man inte får behandling.

_____________________________________________________________












Så nu väntar en tuff tid där jag får gå ner på mina bara knän för min man. Prata, älta och öppna upp sig. Vända mig in-och-ut  för honom. Kämpa för att få tillbaka någon slags tillit.
Jag får bo kvar. Vi tar en dag i taget.

Det är när man går med listor på allt som vi har i hemmet och tillsammans, allt vi har samlat på oss under 5år tillsammans.. det är när man går igenom allt i de gamla lådorna, i skåpen man aldrig öppnar,- det är då man ser vad man HAR där. Vad man inte visste att man hade. "..om man inte har saknat det så har man ingen användning av det längre,..de e bara o kasta"- är min paroll när jag rensar ur garderober eller lådor. Men i detta fallet gäller inte den regeln.
Den regeln finns inte med i detta livsspel.
Nu gäller det bara att kasta tärningen rätt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0